Sosiaalinen media markkinoinnin keinona

Kun puhutaan mediasta, tulee monelle aivan ensimmäisenä mieleen sosiaalinen media. Tämä ei ole mikään ihme, sillä nykyisin sosiaalinen media lienee ylivoimaisesti käytetyin median muoto. Nykyisin ollaan monelta osin menty siihen, että monet ihmiset ovat tietyllä tavalla ”online” sosiaalisessa mediassa suurimman osan hereilläoloajastaan ja passiivisesti jopa koko ajan. Vaikka sosiaalinen media on kaikista median muodoista uusin, on se lyhyessä ajassa onnistunut nousemaan koko mediamaailman vallitsevaksi kuninkaaksi. Tämä ei liene mikään yllätys, sillä sosiaalinen media on tietyllä tapaa huomattavasti monipuolisempi kuin mikään aikaisempi median muoto ja se käytännössä yhdistää kaikki aikaisemmat median muodot yhteen pakettiin, jossa mikä tahansa on mahdollista.

Sosiaalinen media markkinoinnin keinona

Markkinoinnin perusideana on se, että markkinoi siellä missä ihmiset olevat. Ethän haluasi kaupata tuotettasi tyhjyyttään ammottavassa myyntisalissa, jos vaihtoehtona olisi ihmisiä päivin ja öin kuhiseva basaari? Juuri tästä syystä sosiaalinen media on yrittäjän paras ystävä. Se tarjoaa runsaasti erilaisia markkinoinnin työkaluja sekä apuvälineitä – ja mikä parasta, usein aivan ilmaiseksi. Kun tähän komboon lisätään vielä se, että kaikki ihmiset ovat sosiaalisessa mediassa jo valmiiksi, saadaan voittamaton yhdistelmä, joka ei voi mennä pieleen. Kun verrataan sosiaalisen median tehokkuutta suhteessa muihin markkinointikeinoihin, on se hinta-laatu-suhteeltaan ehdoton ykkönen jopa satakertaisella tehokkuudellaan muihin tapoihin nähden.

Sosiaalisen median suurimpia valtteja on siis se, että potentiaaliset asiakkaat ovat jo paikalla. Sinun ei siis tarvitse käyttää aikaasi siihen, että houkuttelisit asiakkaitasi luoksesi vaan ennemminkin siihen, että saisit herätettyä näissä mielenkiinnon ja saisit heidät käyttämään yritykseesi rahaa. Tämä onnistuu kestävällä sosiaalisen median markkinointistrategialla. Vaikka tällaisen luominen saattaa kuulostaa monimutkaiselta, on se loppujen lopuksi helpompaa kuin uskotkaan. Juuri sosiaalisen median markkinointistrategia on avain onnistuneeseen markkinointikokonaisuuteen, sillä yksi päivitys siellä täällä ei pidemmällä tähtäimellä vaikuta juuri mitenkään.

Sosiaalista mediaa voi käyttää avuksi markkinoinnissa monilla eri tavoilla. Suurin osa näistä tavoista on aivan ilmaisia, mutta pienellä rahallisella panostuksella voit saada aikaan vieläkin paremman lopputuloksen – helpommin kuin olisit uskonutkaan.