Sähköiset yritykset

Ennen vanhaan oman yrityksen perustaminen oli suuri työ ja lisäksi varsin suurenmoinen riski, sillä nykyisenkaltaisesta sosiaaliturvasta ei olisi voitu unelmoidakaan. Jotta yritys voitiin perustaa, oli ensin oltava varma, että se pärjää ja että omat varat riittävät sen ylläpitämiseen. Toisekseen tuolloin internet ja sähköisyys oli vielä sellaista utopiaa, josta ei olisi osattu edes haaveilla. Siksi yrityksen perustaminen vaati tuolloin käytännössä aina omien toimitilojen ostamisen, mikä oli suuri sijoitus sekä suuri riski. Tuolloin pääomaa tarvittiin myös kaikkiin muihin yrityksen menoihin tuon ajan mittapuulla varsin paljon, joten yrityksen perustaminen ei ollut lainkaan niin yleistä eikä kilpailu ollut erityisen kovaa, sillä usein samalla kylällä ei toiminut kovinkaan monta saman alan tekijää.

Kaikki tämä muuttui kuitenkin silloin, kun internet ja sähköisyys astuivat kuvioihin. Kun internet ja sen tuomat mahdollisuudet pikku hiljaa kehittyivät, kehittyi niiden mukana kaiken muun muassa myös yrittäminen. Enää nykyään yrityksen perustaminen ei olekaan niin suuri juttu, vaan parhaimmillaan työ hoituu vain parilla klikkauksella. Omat nettisivut voi saada luotua jopa aivan ilmaiseksi ja monet internetin palvelut kuten sosiaalinen media tarjoavat jopa täysin ilmaisia markkinointitapoja, joten parhaillaan oman yrityksen perustaminen ei vaadi minkäänlaista pääomaa. Nykyisin esimerkiksi monet kasinot ovat siirtyneet täysin sähköisiksi ja vaikkapa 21.com talletusbonuksia voi hyödyntää suoraan omalta kotisohvalta käsin poistumatta edes kotoa. Juuri monet nettikasinot tarjoavatkin loistoesimerkin siitä, miten hoitaa hyvä täysin sähköisen yrityksen markkinointi ja kommunikointi.

Voiko sähköisellä yrityksellä menestyä?

Koska nykyään oman yrityksen perustaminen on niin helppoa, saa se yhä useamman lähtemään mukaan yrittäjyyden ihmeelliseen maailmaan setelinkuvat silmissään. Tämä kuitenkin tarkoittaa sitä, että myös yrittäjien välinen kilpailu on vuosien saatossa kasvanut moninkertaiseksi, mikä on vain korostunut globalisaation myötä, sillä enää kilpailijoita eivät ole vain vastaavat paikalliset yritykset, vaan myös kaikki muut maailmalla toimivat yritykset. Menestymisen avainsanana on päämäärätietoinen pitkäjänteinen markkinointistrategia, joka tehdään pitkällä tähtäimellä ja jota noudatetaan mahdollisimman hyvin sen onnistumiseksi. Nykyisin on mahdollista onnistua yrityksellä, joka toimii vain netissä, mutta se myös vaatii työtä.