Näin luot hakukoneoptimoitua tekstiä

Hakukoneoptimointi on yksi suurimmista tekijöistä yrityksen menestymisessä ja avaintekijä siihen, miten monet tämän hetken ykkösbrändit ovat nousseet asemaansa, mutta tästä huolimatta suurin osa ei edes tiedä, mitä se oikein tarkoittaa. Miten tämä on mahdollista? Yksinkertaisesti kyse lienee siitä, että parhaillaan hakukoneoptimoinnissa piilee avain menestykseen, eivätkä monet menestyvät yritykset halua jakaa sitä kilpailevien firmojen kanssa. Ne, jotka osaavat hyödyntää hakukoneoptimointia käyttävät sitä kyllä hyödykseen, mutta eivät kovinkaan usein kerro siitä suurelle yleisölle. Voidaan kuitenkin melko varmasti sanoa, että oikeastaan kaikki suuremmat yritykset hyödyntävät tätä ainakin jossakin mittakaavassa. Siksi on varsin todennäköistä, että sinäkin olet joskus lukenut hakukoneoptimoitua tekstiä.

Me haluamme kertoa hakukoneoptimoinnista koko maailmalle, ja siksi olemmekin luoneet tämän lyhyen oppaan, joka auttaa ymmärtämään paremmin, mitä on hakukoneoptimointi ja miten sinäkin voit hyödyntää sitä yritystoiminnassasi. Tämän oppaan lukeminen kannattaa, sillä parhaillaan se saattaa syöstä yrityksesi jyrkkään nousukiitoon.

Opas hakukoneoptimointiin

  • Tee hakusanokartoitus

Ennen kuin alat kirjoittaa sisältöä verkkosivuillesi, tee pieni kartoitus siitä, millaisilla hakusanoilla ja termeillä tarjoamaasi tuotetta ja palvelua yleensä hakukoneista haetaan ja mitkä näistä termeistä tarjoavat parasta vastinetta ja muuntautuvat useimmiten rahaksi. Voit tehdä haun joko itse tai käyttää siihen tarkoitettuja palveluita, jotka luovat termit puolestasi. Käytä saamiasi termejä luonnollisesti tekstissä niin, että ne esiintyvät mielellään useampaan otteeseen.

  • Kirjoita hyvää ja sujuvaa tekstiä

Unohda puhekieli ja vieraan kielen lainaukset ja kirjoita nettisivuillesi siistiä ja selkeää kieltä, jotka osaavat lukea niin ihmiset kuin hakukoneetkin. Näin varmistat sen, että mahdollisimman laaja kirjo hakutermejä sisältyy tekstiin.

  • Käytä sisäisiä ja ulkoisia linkkejä

Kun kirjoitat nettisivuillesi tekstejä, upota niihin tietty määrä sivuston sisäisiä sekä ulkoisia linkkejä, jotka johtavat jollekin luotettavalle uutis- tai tietosivustolle.

  • Muista kuvien alt-tagit

Jos haluat moninkertaistaa mahdollisuutesi näkyvyteen, älä unohda myöskään käsitellä kuvia hakukoneoptimoinnin vaatimalla tavalla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kaikkiin kuviin olisi hyvä liittää lyhyt alt tag, joka kertoo hieman siitä, mitä kuva sisältää. Tämä tekee kuvan luettavaan muotoon myös hakukoneiden kannalta.