Markkinointikeinot – vertailu

Mikä markkinointikeino on tehokkain? Entä mikä markkinointikeino on edullisin? Kun mietitään yrityksen markkinointia, on monella paljon siihen liittyviä kysymyksiä. Moni haluaa hoitaa oman yrityksensä markkinoinnin itse, vaikkei markkinointiin olisi koulutusta eikä siitä olisi kovin paljon kokemustakaan. Tällöin saattaakin tulla yllätyksenä, kuinka paljon työtä markkinointiin voikaan mennä ja kuinka paljon eri markkinointivaihtoehtoja on olemassa. Tässä vaiheessa saattaakin mennä sormi suuhun, kun pitäisi päättää, mitä markkinointitapaa sitä käyttäisi ja mikä on tehokkain juuri oman yrityksen, tuotteen tai palvelun markkinoimiseen. Juuri tällaisen ongelma avuksi me olemme luoneet lyhyen vertailun, jossa käydään läpi muutamia suostuimpia markkinointitapoja sekä niiden hyviä ja huonoja puolia, jotta sinä voit päättää, mikä niistä sopii sinun yrityksesi tarpeisiin parhaiten.

Markkinointikeinot vertailussa

  • Sosiaalinen media

Haluatko markkinoida edullisesti ja maailmanlaajuisesti? Sosiaalinen media on yksi median parhaista markkinointikeinoista, jonka avulla on mahdollista tavoittaa ihmisiö tehokkaasti ja maailmanlaajuisesti. Sosiaalinen media sopii niin paikalliseen kuin globaaliinkiin markkinointiin, ja nyrkkisääntönä kannattaa pitää sitä, että jokainen yritys käyttäisi sosiaalista mediaa ainakin osana omaa markkinointiaan.

Hyvät puolet: edullinen, jopa ilmainen, tehokas, sopii kaikenlaiseen markkinointiin

Huonot puolet: vaatii työtä ja osaamista tehokkaaseen käyttöön, helppo käyttää väärin

  • Sanomalehtimainos

Haluatko mainostaa paikallisesti suurelle yleisölle niin, että tavoitat mahdollisimman laajan yleisön myös sellaisesta ihmisryhmästä, joka ei ymmärrä teknologian päälle? Sanomalehtimainos on todennäköisesti paras ajatus, sillä yli puolet ihmisistä tilaavat kotiinsa sanomalehteä.

Hyvät puolet: tehokas paikallismarkkinointiin, vie viestin perille myös vanhemmille ikäpolville

Huonot puolet: hintava, mainoksen tekeminen vaatii graafista osaamista

  • Televisiomainos

Vaikka televisiomainos vaatiikin perinteistä markkinointia enemmän työtä ja osaamista, ei se loppujen lopuksi ole pienellekään yritykselle niin utopistinen ajatus, kuin mitä saattaisi kuvitella. Loppujen lopuksi televisiomainos on nimittäin hintaluokaltaan suunnilleen samaa tasoa kuin vaikkapa sanomalehtimainos.

Hyvät puolet: yllättävän edullinen, tavoittaa joko paikallisesti tai kansallaisesti

Huonot puolet: vaatii teknisen toteutuksen osaamista tai ulkoistamista

  • Radiomainos

Riittääkö pelkkä äänimainos, joka tavoittaa ihmisiä laajasti? Radiomainos on yllättävän tehokas markkinointikeino, joka tavoittaa jopa miljoonia eikä vaadi teknistä osaamista.

Hyvät puolet: tehokas, tavoittaa kaikki ikäryhmät, ei vaadi teknistä osaamista, helppo toteuttaa

Huonot puolet: kallis